Τρίτη, 20 Ιανουαρίου 2015 14:18

Μαγνήσιο → σε τι χρησιμεύει;

Γράφει ο DR Στέλιος Γκόγκας - Ορθοπαιδικός Χειρουργός - Διδάκτωρ Παν/μίου Αθηνών

ΜΑΓΝΗΣΙΟ - σε τι χρησιμεύει;

 

            Το μαγνήσιο είναι ένα στοιχείο που συμμετέχει σε πολλά βιολογικά φαινόμενα και είναι απαραίτητο για τη ζωή των οργανισμών. Η περιεκτικότητα του ανθρώπινου σώματος σε μαγνήσιο είναι 0,4 γρ. ανά χιλιόγραμμο βάρους. Έτσι ένα άτομο που ζυγίζει 80 κιλά έχει στο σώμα του συνολικά 24γραμμάρια μαγνησίου. Απ’ αυτά το περισσότερο βρίσκεται αποθηκευμένο στα οστά μαζί με το ασβέστιο στους κρυστάλλους του υδροξυαπατίτη. Αναλυτικότερα η κατανομή του μαγνησίου στο ανθρώπινο σώμα είναι ως εξής:

                                                67% στα οστά

                                                32% ενδοκυττάρια

                                                1% εξωκυττάρια

            Το μαγνήσιο που μετράμε στην καθημερινή πράξη με μια εξέταση αίματος αντιπροσωπεύει αυτό το 1% και δεν έχει ουσιαστική αξία γιατί δεν μας δίνει καμιά εικόνα για το συνολικό μαγνήσιο που βρίσκεται στο σώμα μας. Φυσιολογικά η περιεκτικότητα του μαγνησίου στο αίμα είναι 1,8 - 2,2 mg/dlκαι είναι ίδια και στα δύο φύλα. Δεν υπάρχουν διαφορές στις διάφορες ηλικίες. Το εξωκυττάριο αυτό μαγνήσιο κυκλοφορεί ως εξής:

30% είναι συνδεδεμένο με πρωτεΐνες

15% είναι υπό μορφή αλάτων

55% ιονισμένο (ελεύθερο)

Βιολογικά ενεργό είναι μόνο το ιονισμένο μαγνήσιο.

            Το ενδοκυττάριο μαγνήσιο είναι το δεύτερο πιο σημαντικό στοιχείο μετά το Κάλιο και συνδέεται άμεσα με τον κυτταρικό μεταβολισμό. Όσο πιο υψηλός είναι ο μεταβολισμός του κυττάρου τόσο πιο ψηλές είναι οι συγκεντρώσεις του μαγνησίου μέσα στο κύτταρο. Υπολογίζεται ότι το μαγνήσιο συμμετέχει σε 300 συνολικά βιοχημικές αντιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό οι οποίες στο σύνολό τους απαιτούν κατανάλωση ενέργειας. Την ενέργεια αυτή αντλούν από το μαγνήσιο το οποίο ουσιαστικά αποτελεί συνένζυμο του κυριότερου ενεργειακού συστήματος του κυττάρου, της τριφωσφορικής αδενοσίνης (ΑΤΡ). Λόγω της πολυτιμότητάς του αυτής η ενδοκυττάρια συγκέντρωσή του παραμένει συνήθως σταθερή παρά τις σημαντικές αλλαγές που μπορεί να προκύψουν στο εξωκυττάριο μαγνήσιο. Το μαγνήσιο των οστών επίσης πολύ δύσκολα ανταλλάσσεται με το εξωκυττάριο μαγνήσιο.

            Το σύνολο των πολλαπλών αυτών ενεργειών έχει σαν κορμό τη συμμετοχή του μαγνησίου σε ένα βασικό μηχανισμό. Ενεργοποιεί την αγωγιμότητα των κυτταρικών μεμβρανών και του εσωτερικού του κυττάρου μέσα από την ενεργοποίηση των διαύλων (καναλιών) δύο βασικών ιόντων, του καλίου και ασβεστίου. Ενεργοποιείται έτσι η αγωγιμότητα κυτταρικών μεμβρανών και κυττάρων βασικών οργάνων όπως η καρδιά, οι πνεύμονες, τα αιμοφόρα αγγεία και τα διάφορα τμήματα του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος. Έτσι η ελάττωση του συνολικού μαγνησίου του σώματος ευθύνεται για μία σωρεία εκδηλώσεων, από τις οποίες αναφέρουμε ενδεικτικά μερικές πού σχετίζονται με ζωτικά μας όργανα ή δημιουργούν ιδιαίτερα ενοχλητικές καταστάσεις στην καθημερινότητά μας, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να ενταχθούν σε μια συγκεκριμένη πάθηση.

            Μαγνήσιο και οστά. Αυξάνει την αντοχή των οστών γιατί συμμετέχει στη διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής τους σχηματίζοντας μαζί με το ασβέστιο τους κρυστάλλους του υδροξυαπατίτη.

 

Μαγνήσιο και εγκέφαλος. Το μαγνήσιο ρυθμίζει στον εγκέφαλο υποδοχείς που έχουν καθοριστικό ρόλο στη μνήμη και στη μάθηση. Η διατήρηση κανονικής συγκέντρωσης μαγνησίου στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό είναι απαραίτητη για την κανονική λειτουργία των νευρώνων στις συνάψεις. Στις περιπτώσεις εγκεφαλικών επεισοδίων η συγκέντρωση μαγνησίου στον ορό του αίματος πέφτει. Η πρόσληψη μαγνησίου επιταχύνει την ανάκαμψη του εγκεφάλου. Eλάττωση του μαγνησίου προκαλεί διαταραχές στην αγωγιμότητα των νευρικών κυττάρων, τα νευρικά κύτταρα δηλαδή δεν δέχονται και δεν διαβιβάζουν φυσιολογικά τα ερεθίσματα και το άτομο μπορεί να παρουσιάζει νευρικότητα, ζάλη, αϋπνίες, να είναι ευερέθιστο και να αντιδρά απότομα σε έντονους θορύβους και γενικά να παραπονείται πάντα ότι οι θόρυβοι είναι δυνατότεροι και να ενοχλείται ακόμη και από φυσιολογικούς θορύβους

Μαγνήσιο και στρες (stress). Είναι γνωστό ότι άτομα που εργάζονται κάτω από έντονους θορύβους ή μετά από έντονη πνευματική εργασία εμφανίζουν μειωμένη απόδοση λόγω αυξημένης αποβολής μαγνησίου από τα ούρα. Έχει αποδειχθεί τελευταία ότι μετά από πρόσληψη μαγνησίου με διάφορα συμπληρώματα η απόδοσή τους βελτιώθηκε θεαματικά.

Μαγνήσιο και ημικρανίες. Μελέτες σε άτομα με συχνές και έντονες ημικρανίες αποκάλυψαν πτώση του μαγνησίου στον ορό και τα ερυθρά αιμοσφαίρια των ασθενών. Χορήγηση συμπληρωμάτων μαγνησίου βελτίωσε αισθητά τη συχνότητα και την ένταση των κρίσεων.

Μαγνήσιο και οσιεοπόρωση. Το μαγνήσιο είναι εξίσου σημαντικό με το ασβέστιο για την πρόληψη της οστεοπόρωσης και αυξάνει την οστική μάζα στα ηλικιωμένα άτομα γιατί όπως είδαμε συνδέεται μαζί με το ασβέστιο στους κρυστάλλους του υδροξυαπατίτη.

                     

Μαγνήσιο και άσθμα. Η ευεργετική επίδραση του μαγνησίου στο άσθμα εξηγείται από την ανασταλτική του δράση στην έκκριση της ισταμίνης από τα μαστοκύτταρα και της ακετυλχολίνης και προκαλεί έτσι χαλάρωση της σύσπασης των λείων μυικών ινών των βρόγχων.

Μαγνήσιο και καρδιακό bypass. Παρά τη μεγάλη βελτίωση των χειρουργικών τεχνικών η θνησιμότητα μετά από ένα χρόνο καρδιακού bypass ανέρχεται στο 3-20% ανάλογα με την προεγχειρητική κατάσταση του ασθενούς και την ηλικία. Το μαγνήσιο έχει κι εδώ ευεργετική δράση λόγω της αντιαρρυθμικής του ιδιότητας και της διατήρησης του τόνου των αγγείων.

Κράμπες των κάτω άκρων. Η κράμπα είναι μια παρατεταμένη επώδυνη μυική σύσπαση μετά από ελάχιστο νευρικό ερέθισμα και είναι πολύ συχνό φαινόμενο σε έλλειψη μαγνησίου. Αυτό ακούγεται παράδοξο διότι κανονικά η έλλειψη μαγνησίου που ισοδυναμεί με έλλειψη ενέργειας στον μυ θάπρεπε να προκαλεί αδυναμία σύσπασης. Εδώ όμως η μυική χαλάρωση «προπληρώνεται» γιατί για να χαλαρώσει ο μυς μετά από μία σύσπαση απαιτείται ενέργεια η οποία παρέχεται από το ενδοκυττάριο μαγνήσιο των μυικών ινών. Επομένως αθλητές, αθλούμενα άτομα και άτομα με εγκεφαλικά επεισόδια όταν διαπιστώσουν ότι συχνά ταλαιπωρούνται από κράμπες θα πρέπει να σκεφθούν σοβαρά την έλλειψη μαγνησίου.

            Η ομοιόσταση του μαγνησίου δεν υπόκειται σε ορμονικό έλεγχο. Μικρό μόνο ρόλο ασκεί η βιταμίνη D (καλσιτριόλη), μαζί με το ασβέστιο. Η απορρόφησή του γίνεται σε όλο το μήκος του εντερικού σωλήνα, Υπό φυσιολογικές συνθήκες απορροφάται συνολικά το 50-60% του προσλαμβανόμενου μαγνησίου. Η απορρρόφησή του γίνεται και παθητικά και ενεργητικά. Στην ενεργητική απορρόφησή του συμμετέχει η βιταμίνη D. Η απορρόφηση εξαρτάται από την περιεκτικότητα σε μαγνήσιο των προσλαμβανομένων τροφών. Τονίζεται ότι μειώνεται με την αύξηση της ηλικίας και την ταυτόχρονη λήψη σκευασμάτων σιδήρου. Γιαυτό άτομα που παίρνουν σκευάσματα και σιδήρου και μαγνησίου καλό είναι να τα παίρνουν ξεχωριστά με ένα μεσοδιάστημα 3-4 ωρών. Το ίδιο ισχύει και όταν λαμβάνονται αντιβιοτικά όπως οι τετρακυκλίνες.

     Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη μαγνησίου

                                     

                                     

Πρόσληψη μαγνησίου. Το μαγνήσιο λαμβάνεται μέσω της τροφής ή συμπληρωμάτων.

 

                                               

Βασικές πηγές μαγνησίου είναι το κακάο, τα λαχανικά, τα αποξηραμένα φρούτα, οι ξηροί καρποί, καθώς και ορισμένα μεταλλικά νερά.
Ανά διατροφική ομάδα, οι πλουσιότερες σε μαγνήσιο τροφές είναι:
• Κρεατικά ή συναφή: χοιρινό λουκάνικο, συκώτι, καρδιά, αρνίσια νεφρά, κόκκινο κρέας, πιτσούνι, αυγά.
• Θαλασσινά: σαλιγκάρι της θάλασσας, βούκινο, μύδια, γαρίδες, καλαμάρια, αχιβάδες.
• Αμυλώδη: καστανό ρύζι, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, όσπρια (φακές, φασόλια, ρεβίθια).
• Λαχανικά: σπανάκι, μπρόκολο, σέσκουλο.
• Φρούτα: μπανάνα, φρέσκο σύκο, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί.
Δημητριακά: δημητριακά ολικής αλέσεως, ψωμί και μπισκότα ολικής αλέσεως, νιφάδες βρώμης, μούσλι.
Περιεκτικότητα σε μαγνήσιο στα 100γρ. καταναλώσιμης τροφής.

Είδος τροφής

(100γρ.)

Μαγνήσιο

(mg)

Γάλα (αγελάδας) 12
Τυρί (κασέρι) 25
Αυγά 12
Κρέας (βοδινό) 151
Κοτόπουλο 20
Πατάτες 24
Λάχανο 17
Πορτοκάλια 13
Φιστίκια(αράπικα) 26

Ψωμί (άσπρο)

(πιτυρούχο)

97

230

 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Βιότροπο • Διατροφή-Υγεία-Πολιτισμός

Διαβάστηκε 973 φορές

Facebook - Twitter

Χαρτης - Τοποθεσια

ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΜΑΣ

ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ

Κατηγορίες Προϊόντων

Τρόποι πληρωμής

Επικοινωνία

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εξοχών 1, Κοιλάδα Αγίων Αναργύρων, Τ.Κ. 62122, Ελλάδα

Tel +30 23210 22068 Fax +30 23210 27737 Mob. +30 6993 607802

e-mail:[email protected]   url: www.biotropo.gr

ΠΡΑΣΙΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ

Βιότροπο

Μεγ. Αλεξάνδρου 6Α  Πλατεία Εμπορίου Τ.Κ. 62124  Σέρρες  Ελλάδα

Tel +30 23210 24002 Fax +30 23210 24052  

e-mail: [email protected]

Ζείδωρος

Εξοχών 1 Κοιλάδα Αγίων Αναργύρων Τ.Κ. 62122  Σέρρες  Ελλάδα

Tel. +30 23210 22068  Fax +30 23210 27737

e-mail: [email protected]